Procedura obiegu informacji w Szkole Podstawowej im. Polskiego Czerwonego Krzyża w Opolnie Zdroju
Podstawa prawna:
Statut Szkoły,
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572, z późn.zmianami
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Regulamin Rady Pedagogicznej,
Regulamin Rady Rodziców,
Regulamin Samorządu Uczniowskiego,
Konwencja o Prawach Dziecka.
Obieg informacji to skuteczne zarządzanie obejmujące zbieranie, opracowywanie i przechowywanie informacji oraz sposoby ich przepływu i ochrony.
Cele:
1. Sprawne i skuteczne zarządzanie placówką.
2. Podniesienie poziomu pracy wychowawczo - dydaktyczno - opiekuńczej.
3. Skuteczne i terminowe wdrażanie zaplanowanych działań
4.Usystematyzowanie informacji miedzy wszystkimi podmiotami działającymi i współdziałającymi ze szkołą.
Przekaz informacji dyrektor-nauczyciel
1. Informacje, komunikaty, zarządzenia dyrektora szkoły przekazywane są nauczycielom w formie:
- wpisu w „Księdze zarządzeń,"
- informacji przekazywanych podczas spotkań rad pedagogicznych,
- informacji wywieszanych na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim,
- wiadomości na e-dzienniku,
- wiadomości przekazanej służbową pocztą elektroniczną,
- rozmowy telefonicznej lub wiadomości
- wiadomości przesłanej za pomocą komunikatorów (Messenger WhatsApp)
- rozmów indywidualnych i konsultacji,
- informacji przekazanych podczas apeli i spotkań
2. Zapoznanie się z informacjami zawartymi w „ Księdze zarządzeń" nauczyciel potwierdza podpisem w księdze.
3. Nauczyciel zobowiązany jest codziennie przed rozpoczęciem i po zakończeniu pracy zapoznać się z informacjami umieszczonymi na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim
4. Nauczyciel powinien przynajmniej raz dziennie sprawdzić pocztę służbową i wiadomości na dzienniku elektronicznym
5. W razie konieczności pilnego powiadomienia nauczyciela/li dyrektor korzysta z przekazu elektronicznego (komunikator, telefon)
6. Informacje przesyłane drogą elektroniczną zawierające poufne dane wrażliwe należy przesyłać w formie zaszyfrowanej, wyłącznie korzystając z poczty służbowej.
Przekaz informacji nauczyciel-nauczyciel
1. Informacje, komunikaty nauczycieli przekazywane są innym nauczycielom są w formie:
- wpisu w „Księdze zarządzeń,"
- informacji przekazywanych podczas spotkań rad pedagogicznych,
- informacji wywieszanych na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim,
- wiadomości na e-dzienniku,
- wiadomości przekazanej służbową pocztą elektroniczną,
- rozmowy telefonicznej lub wiadomości
- wiadomości przesłanej za pomocą komunikatorów (Messenger WhatsApp)
- rozmów indywidualnych i konsultacji,
- informacji przekazanych podczas apeli i spotkań
2. Nauczyciel zobowiązany jest codziennie przed rozpoczęciem i po zakończeniu pracy zapoznać się z informacjami umieszczonymi na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim
3. Nauczyciel powinien przynajmniej raz dziennie sprawdzić pocztę służbową i wiadomości na dzienniku elektronicznym
4. Informacje przesyłane drogą elektroniczną zawierające poufne dane wrażliwe należy przesyłać w formie zaszyfrowanej, wyłącznie korzystając z poczty służbowej.
Przekaz informacji nauczyciel-rodzic
1. Informacje, komunikaty nauczycieli, wychowawców przekazywane są za pomocą:
a) dziennika elektronicznego
b) komunikatorów (grupy klasowe na Messenger)
c) Internetu – strona szkoły www.spopolno.pl oraz na profilu Facebook
c) telefonu (sms-y)
d) informacji na tablicy ogłoszeń w budynku szkolnym, przedszkolnym
e) spotkań z wychowawcą, dyrektorem, nauczycielami –
f) zeszytu do przedmiotu lub zeszytu do korespondencji
2. Formy powiadamiania rodziców:
- wiadomości pisemne w zeszycie lub dzienniczku ucznia,
- indywidualne rozmowy z rodzicami – spotkanie osobiste(przekazywanie uwag i pochwał, informowanie o wynikach w nauce i zachowaniu),
- rozmowy telefoniczne,
- korespondencja listowna (wezwanie, zaproszenie, podziękowanie),
- wizyta domowa.
3. Na początku roku szkolnego wychowawcy klas zapoznają rodziców (prawnych opiekunów) ze szkolnym zasadami oceniania.
4. Wychowawcy klas, na początku roku szkolnego, informują rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
5. Wychowawcy klas, na początku roku szkolnego, informują rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
6. Wychowawcy na początku roku szkolnego zapoznają rodziców z ewentualnymi zmianami w statucie szkoły, a rodziców nowych uczniów z całym dokumentem, terminarzem spotkań, planem profilaktyczno-wychowawczy, opłatami, zasadami uczestniczenia w lekcjach religii i WDŻ, harmonogramem wydarzeń i uroczystości szkolnych, kalendarzem roku szkolnego, harmonogramem godzin nauczycieli do dyspozycji rodziców i nauczycieli.
7. Rodzice/opiekunowie potwierdzają podpisem zapoznanie się z ww. dokumentami szkolnymi.
8. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów, na początku roku szkolnego, informują rodziców (prawnych opiekunów) za pomocą dziennika elektronicznego o wymaganiach edukacyjnych i przedmiotowych zasadach oceniania.
9. Rodzice (prawni opiekunowie) poświadczają podpisem zapoznanie się z wymaganiami edukacyjnymi z poszczególnych przedmiotów.
10. Na zebraniach śródrocznych wychowawcy przekazują rodzicom (prawnym opiekunom) pisemną informację o bieżących osiągnięciach wyrażonych w postaci stopni szkolnych
11. Wychowawcy informują rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych, śródrocznych i rocznych, ocenach niedostatecznych z poszczególnych przedmiotów nie później niż na miesiąc przed zaplanowaną radą pedagogiczną. Informację można przekazać pisemnie, za pomocą dziennika elektronicznego za potwierdzeniem uzyskania informacji przez rodzica lub opiekuna.
12. Po zakończeniu I okresu nauki dane z klasyfikacji śródrocznej podawane są do wiadomości rodziców przez wychowawcę na zebraniu.
13. Wyniki zatwierdzonej klasyfikacji rocznej i końcowej umieszczane są na świadectwie.
14. Informacja o zachowaniu ucznia- uwaga lub pochwała zostaje przekazana rodzicom/opiekunom bezpośrednio po zaistniałej sytuacji w formie pisemnej lub ustnej
15. Informacje o szczegółach związanych z wydarzeniami szkolnymi podawane są rodzicom/opiekunom przez wychowawców w uzgodnionej przez nich formie, na stronie internetowej szkoły, profilu Facebook.
16. Informacja o zastępstwach za nieobecnych nauczycieli lub odwołaniu zajęć rodzice mogą uzyskać na dzienniku elektronicznym, najpóźniej do godziny 8.00 danego dnia, chyba, że zgłoszenie o nieobecności nauczyciela wyniknie nagle, to informacja o odwołaniu zajęć lub zastępstwie pojawi się jak najszybciej będzie to możliwe,
17. W przypadku trzykrotnego upomnieniu lub przekazaniu informacji dostępnymi źródłami , jeżeli wychowawca lub pedagog nie otrzyma informacji zwrotnej, bądź nie zostaną wykonane zalecenia przekazane opiekunowi, zostaje wysłana wiadomość listem poleconym, dalszy brak reakcji skutkuje powiadomieniem Sądu Rodzinnego lub OPS
18. Rodzice usprawiedliwiają nieobecność ucznia na zajęciach w formie pisemnej na dzienniku elektronicznym lub w zeszycie do korespondencji nie później niż w dniu powrotu ucznia do szkoły.
20. Zwolnienie dziecka z zajęć odbywa się w formie pisemnej na formularzu lub ustnie w formie bezpośredniej rozmowy z nauczycielem lub wychowawcą.
21. Dokumenty do pobrania znajdują się na stronie szkoły.
22. Spotkania osobiste rodziców z nauczycielem, wychowawcami odbywają się podczas ogólnych zebrań z rodzicami lub w godzinach dyspozycji nauczycieli wyznaczonych w harmonogramie. W innym terminie rodzice mogą się kontaktować z nauczycielami, wychowawcami wyłącznie po wcześniejszym umówieniu się.
23. Rodzice mają możliwość korzystania z konsultacji pedagoga i psychologa w wyznaczonych dniach i godzinach.
Przekaz informacji nauczyciel-uczeń
1. Informacje przekazywane są za pomocą:
a) dziennika elektronicznego
b) komunikatorów (grupy klasowe, przedmiotowe na Messenger)
c) Internetu – strona szkoły www.spopolno.pl oraz na profilu Facebook
d) informacji wywieszanych na tablicy ogłoszeń w budynku szkolnym,
e) przekazu podczas godzin z wychowawcą
f) przekazu podczas apeli i spotkań z nauczycielami, dyrektorem
2. Nauczyciele przedmiotów, na początku roku szkolnego, zapoznają uczniów z przedmiotowymi zasadami oceniania.
3. Wychowawcy klas, na początku roku szkolnego, informują uczniów o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
4. Wychowawcy klas, na początku roku szkolnego, informują uczniów o zasadach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
5. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów, na początku roku szkolnego, przekazują uczniom informacje o wymaganiach edukacyjnych i przedmiotowych zasadach oceniania.
6. Osiągnięcia uczniów rejestruje się w postaci stopni szkolnych w dzienniku elektronicznym.
7. Nauczyciele na bieżąco informują uczniów o ich osiągnięciach edukacyjnych.
8. Wychowawcy informują uczniów o przewidywanych, śródrocznych i rocznych, ocenach klasyfikacyjnych z poszczególnych przedmiotów oraz ocenie zachowania, zgodnie ze szkolnym systemem oceniania.
9. Informacje o zastępstwach oraz odwołanych zajęciach i o sprawach bieżących umieszczane są na tablicy ogłoszeń na korytarzu szkolnym oraz dzienniku elektronicznym.
10. Wychowawca na początku roku szkolnegoprzedstawia listę uczniów, podaje plan lekcji oraz sal lekcyjnych, nazwiska nauczycieli uczących w danej klasie oraz pozostałe sprawy organizacyjne
11. Na pierwszych zajęciach lekcyjnych z każdego przedmiotu nauczyciel omówienie aktualnych spraw związanych z danym przedmiotem oraz pracą i wymogami.
Procedura została przedstawiona na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 31.08.2022 r. Protokół nr 474/2022