Regulamin pracy szkoły w okresie wprowadzenia hybrydowej formy kształcenia.
Załącznik 1
do Zarządzenia Dyrektora Nr 23/ 2020
z dnia 26.10.2020 r.
Regulamin organizacji pracy szkoły w systemie hybrydowym
§ 1.
Postanowienia ogólne
1. Regulamin organizacji pracy w systemie hybrydowym (mieszanym) określa formy i sposób realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego w Szkole Podstawowej w Opolnie Zdroju w okresie częściowego ograniczenia jej funkcjonowania ze względu na zwiększone ryzyko zagrożenia uczniów i pracowników zakażeniem Covid-19.
2. Częściowe zawieszenie funkcjonowania szkoły zostało podjęte przez Dyrektora w związku z decyzją Premiera RP oraz na podstawie Rozporządzenia MEiN z dnia 23 października 2020r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
3. Czas ograniczenia funkcjonowania szkoły wyznaczony jest na czas określony 24.10.2020 – 08.11.2020r.
4. Regulamin obowiązuje całą społeczność szkolną i wszystkich pracowników zatrudnionych w Szkole Podstawowej w Opolnie Zdroju.
5. Za organizację realizacji zadań szkoły, w tym zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań, w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły, odpowiada dyrektor szkoły.
§ 2.
Zasady organizacji pracy szkoły
1. W okresie od 24 października 2020 roku organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego wygląda następująco:
1) w klasach klas I-III Szkoły Podstawowej w Opolnie Zdroju zajęcia dydaktyczne są prowadzone stacjonarnie w szkole, zgodnie z planem lekcji. Zajęcia odbywają się w salach przydzielonych na dzień 1 września;
2) świetlica szkolna funkcjonuje bez zmian;
3) oddział przedszkolny funkcjonuje bez zmian;
4) uczniowie klas V -VIII odbywają zajęcia w formie zdalnej, zgodnie z rozkładem lekcji obowiązującym na dzień 1 września 2020 r.;
5) w szkole odbywają się zajęcia rewalidacyjne, dodatkowe i zajęcia specjalistyczne w klasach I-III,
z zachowaniem procedur bezpieczeństwa i reżimu sanitarnego; w klasach V-VIII w/w zajęcia odbywają się w formie zdalnej;
6) stołówka szkolna pracuje na zasadach określonych na dzień 1 września 2020 r.;
7) biblioteka szkolna, dla uczniów klas I-III, jest czynna w godzinach ustalonych na dzień 1 września 2020r.;
8) przerwy lekcyjne pozostają bez zmian;
9) uczniów i pracowników szkoły przebywających na terenie placówki obowiązuje reżim sanitarny i obowiązek przestrzegania wdrożonych procedur bezpieczeństwa;
10) praca specjalistów i pedagoga szkolnego pozostaje bez zmian (z uczniami klas I-III oraz wychowankami oddziału przedszkolnego w systemie stacjonarnym, z uczniami klas V-VIII w systemie zdalnym);
11) uczniowie odbywający naukę na odległość mają prawo do korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zdalnej. Kontakt z pedagogiem:75 77 38329, wew. 28;
§ 3.
Nauczanie zdalne i zasady jego prowadzenia
2. W okresie częściowego czasowego ograniczenia funkcjonowania Szkoły wprowadza się formę kształcenia na odległość.
3. Podstawową platformą komunikacyjną nauczycieli z uczniami i rodzicami jest dziennik elektroniczny Vulcan oraz platforma edukacyjna Google classroom.
4. Na platformie edukacyjnej classroom założone są indywidualne konta nauczycieli i uczniów.
5. Szkoła realizując kształcenie na odległość wykorzystuje również inne platformy internetowe, m.in:
9) https://etwinning.pl/zdalna-edukacja-z-etwinning/
10) https://pl.khanacademy.org/
12) Youtube , blogi, inne
6. Z platform internetowych korzystają:
1) uczniowie;
2) nauczyciele.
7. Nauczyciele na w/w platformach są zobowiązani:
1) prowadzić lekcje online (lekcja nie powinna trwać dłużej niż 20-25 min. minut);
2) zamieszczać i wykorzystywać nagrania z przygotowanymi materiałami edukacyjnymi, nagraną lekcją;
3) zamieszczać i wykorzystywać prezentacje;
4) zamieszczać i wykorzystywać linki do innych stron internetowych z materiałami edukacyjnymi;
5) zamieszczać i wykorzystywać zadania, ćwiczenia, karty pracy do wykonania dla ucznia.
8. Do zajęć prowadzonych przez nauczyciela bezpośrednio z uczniami z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zalicza się:
1) prowadzenie zajęć online;
2) rozmowy telefoniczne z uczniami;
3) rozmowy z uczniami na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
4) prowadzenie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on – line;
5) prowadzenie korespondencji mailowej lub za pośrednictwem innych dostępnych form komunikowania się na odległość;
6) prowadzenie konsultacji w czasie zajęć wyznaczonych w tygodniowym planie godzin.
9. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość to aktywność nauczyciela i ucznia, która może odbywać się z użyciem monitorów ekranowych, ale także bez ich użycia – w formie ustalonej przez dyrektora szkoły w porozumieniu
z nauczycielami danej szkoły i po poinformowaniu rodziców dziecka (ucznia) o sposobie realizacji zajęć.
10. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności:
a. z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicami, w formach określonych
w pkt 8;
b. przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dającym podstawę do oceny pracy ucznia;
c. przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ucznia w domu przez dziecko lub ucznia w domu – w przypadku uczniów objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
11. Zasady przekazywania uczniowi materiałów edukacyjnych w przypadku, gdy uczeń nie ma dostępu do odpowiedniej platformy:
1) każdy wychowawca klasy dokonuje sprawdzenia dostępności uczniów do narzędzi wykorzystywanych w edukacji zdalnej (laptop, zestaw komputerowy, tablet, smartPhone) oraz przekazuje zgromadzone informacje nauczycielom poszczególnych przedmiotów i na skrzynkę mailową dyrektora szkoły;
2) w przypadku, kiedy uczeń nie ma dostępu, wychowawca informuje o tym fakcie nauczycieli uczących w danej klasie, którzy są zobowiązani do przygotowania
w ciągu dwóch dni materiałów edukacyjnych i ich przesłania do sekretariatu;
3) pracownik sekretariatu drukuje materiały, które może odebrać rodzic/prawny opiekun przy wejściu głównym do szkoły;
4) w szczególnych przypadkach dopuszcza się wysłanie materiałów pocztą.
12. Obowiązkiem rodziców/prawnych opiekunów jest zapewnienie dzieciom odpowiednich warunków do pracy w formie zdalnej; rodzice nieposiadający sprzętu do zdalnej nauki mają prawo wystąpić do dyrektora szkoły o jego użyczenie na zasadach określonych przez Burmistrza Miasta i Gminy (komputery z Programu operacyjnego MEN Polska Cyfrowa). Dyrektor szkoły użycza sprzęt na podstawie umowy użyczenia.
§ 4.
Formy współpracy dyrektora z nauczycielami i koordynowanie przez niego współpracy z uczniami i rodzicami.
1. Współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami koordynuje dyrektor szkoły.
2. Problemy zgłaszane nauczycielom przez uczniów i rodziców w trybie pilnym są przekazywane dyrektorowi szkoły.
3. Nauczyciel zobowiązany jest do regularnego odczytywania wiadomości wysyłanych przez dyrektora lub pracownika sekretariatu poprzez e-dziennik, e-mail służbowy, wiadomość sms oraz poprzez komunikator Whats App i w razie potrzeby bezzwłoczne udzielenia odpowiedzi na informacje.
4. Nauczyciel, realizując nauczanie zdalne, przebywa na terenie szkoły. W wyjątkowych przypadkach, za zgoda i w porozumieniu z dyrektorem szkoły, nauczyciel może realizować pracę zdalna poza placówką. Nauczyciel pracując zdalnie poza placówką, jest w stałej gotowości do pracy i w każdej chwili może zostać wezwany przez dyrektora do szkoły.
5. Rady Pedagogiczne są przeprowadzane w formie stacjonarnej lub on-line w zależności od sytuacji epidemiologicznej.
6. Wychowawca czuwa nad prawidłową dostępnością uczniów do zamieszczanych przez nauczycieli materiałów i utrzymuje stały kontakt z uczniami i rodzicami ze swojej klasy.
O każdym zgłaszanym przez rodziców i uczniów problemie powinien bezzwłocznie zawiadomić dyrektora szkoły. Wychowawcy, we współpracy z uczniami i ich rodzicami, posługują się również aplikacjami tj. Messenger, Whats App itp. w celu usprawnienia przepływu informacji.
7. W komunikacji należy pamiętać o zachowaniu właściwego dystansu w relacjach uczeń-nauczyciel. Prowadzona korespondencja może stanowić część dokumentacji przebiegu nauczania.
8. Nauczyciele i uczniowie, we wzajemnej korespondencji, posługują się wyłącznie służbową pocztą e-mail, w zakresie domeny spopolno.
9. W celu zachowania sprawnego przepływu informacji, wychowawcy i nauczyciele poszczególnych przedmiotów posługują się także komunikatorami tj. Messenger, Whats App itp.
§ 5.
Zasady ustalania tygodniowego zakresu treści nauczania w poszczególnych oddziałach.
1. Doboru treści kształcenia należy dokonywać do ustalonego tygodniowego rozkładu lekcji w poszczególnych klasach oraz z uwzględnieniem przedłożonych przez nauczycieli ewentualnych zmian w programach nauczania. Nauczyciel jest obowiązany do dostosowania treści nauczania do realiów nauki zdalnej.
2. Nauczyciel planując treści nauczania jest obowiązany uwzględnić możliwości psychofizyczne uczniów w podejmowaniu wysiłku, warunki rodzinne dziecka, zróżnicowanie zajęć w danym dniu, łączenie naprzemienne kształcenia z użyciem monitorów i bez ich użycia, ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
3. Zakres nauczanych treści wraz z tematem, celami i ze źródłem pozyskania przez ucznia wiedzy, zadaniami do wykonania, niezbędnymi informacjami, nauczyciel przesyła uczniowi w zakładce „zadania domowe”.
4. Zakres dobranych treści e-lekcji (z wykorzystaniem Meet, Zoom) uwzględnia czas jej trwania – 20-25 minut. Pozostała część jednostki dydaktycznej przewidziana jest na konsultacje indywidulane z uczniami i dodatkowe wyjaśnienia.
5. Terminy wykonania zadań nie mogą być zbyt krótkie. Wiadomości
i zadania od jednego nauczyciela (z jednego przedmiotu) powinny być przekazywane
z zachowaniem równomiernego obciążenia ucznia w korelacji z innymi otrzymywanymi zadaniami z pozostałych przedmiotów.
6. Zaleca się, aby instrukcje dla uczniów były proste i jasne, nieprzeładowane treściami nieistotnymi.
§ 6.
Ocenianie uczniów w nauczaniu na odległość
1. Ocenianie bieżące polega na wystawieniu oceny zgodnie z przyjętą skalą stopni w Szkole, z uwzględnieniem w szczególności: co uczeń zrobił dobrze, co wymaga poprawy, a także wysiłku wkładanego w wykonanie zadania przez ucznia za:
a. odpowiedzi ustne w czasie zajęć on-line lub w trakcie rozmów telefonicznych;
b. wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym;
c. wypowiedzi uczniów w czasie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on-line;
d. wykonanych w domu zadań zleconych przez nauczyciela, przesłanych mailem lub inną drogą elektroniczną, np. w formie projektu, prezentacji, plakatu, karty pracy;
e. testy on-line udostępnione na wybranej platformie.
2. Prace wykonywane przez uczniów dostosowane są do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
3. Prace zadawane uczniom do samodzielnego wykonania w domu, które podlegają ocenie, uwzględniają warunki techniczne, takie jak dostęp ucznia do Internetu oraz jego jakość, urządzenia dostępne do zdalnej nauki oraz liczbę osób, które oprócz ucznia z nich korzystają.
4. Liczba zadanych prac zależy od nauczyciela przedmiotu, mając jednak na uwadze wyeliminowanie nadmiernego obciążenia i zachowanie odpowiednich warunków higieny.
5. Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu.
6. Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu, nauczyciel umożliwia mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób – tj. za pomocą sms lub w wersji papierowej.
7. Uczniowie są zobowiązani do systematycznego sprawdzania poczty elektronicznej (e-mail, dziennik elektroniczny). W przypadku trudności z zalogowaniem się do e-dziennika/classroom uczeń zgłasza problem wychowawcy (wychowawca kontaktuje się z administratorem).
8. Na bieżące potrzeby uczniów w zakresie realizacji zadań nauczyciele odpowiadają do godziny 15:00 w dni robocze, z wyłączeniem sytuacji pilnych i informacyjnych.
9. Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania zdalnego ze względu na swoje ograniczone możliwości psychofizyczne, nauczyciel umożliwia mu wykonanie tych zadań za pomocą sms lub w wersji papierowej.
10. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły przy ustalaniu oceny zachowania ucznia bierze się pod uwagę jego aktywność w nauczaniu zdalnym.
11. Rodzice oraz uczniowie będą informowani o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych ocenach za pośrednictwem dziennika elektronicznego. Informacje mogą być przekazywane także za pomocą innych, uzgodnionych z rodzicem, dostępnych form porozumiewania się na odległość.
12. Uczniowie dodatkowo otrzymują informację zwrotną o postępach w nauce oraz ocenach na bieżąco w czasie zajęć on-line oraz konsultacji w trakcie wyznaczonych
w tygodniowym planie godzin zajęć.
§ 7.
Dokumentowanie przebiegu nauczania i wychowania
1. Dokumentowanie przebiegu nauczania i wychowania odbywa się poprzez systematyczne rejestrowanie realizowanych zajęć w dzienniku elektronicznym Vulcan, w module temat, zadania domowe, wnioski do pracy, informacje o uczniach, plan pracy, plan zajęć.
2. Odnotowywanie frekwencji uczniów odbywa się na podstawie aktywności i wpisuje się w dzienniku Vulcan w module frekwencja.
3. Frekwencję uczniów odnotowuje wychowawca klasy; nauczyciele poszczególnych przedmiotów mogą ustalać własne sposoby sprawdzania frekwencji uczniów.
4. Podstawą do rozliczenia godzin nadliczbowych jest w pełni uzupełniony e-dziennik, we wszystkich w/w rubrykach.
§ 8.
Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziców.
1. Rodzic / prawny opiekun dziecka ma obowiązek stałego kontaktu z nauczycielem
w razie pojawiających się trudności w nauce lub innych przyczyn nieaktywności ucznia
w procesie dydaktycznym (brak logowania, brak aktywności w odrabianiu zadań domowych, brak odpowiedzi na maile nauczycieli, itp.).
2. Rodzice uczniów klas V - VIII czuwają nad prawidłową pracą dziecka w domu
i terminami przesyłania nauczycielowi wykonanych zadań w czasie wskazanym przez nauczyciela.
3. Nauczyciel informuje uczniów i rodziców o postępach ucznia w nauce oraz uzyskanych przez niego ocenach w dzienniku elektronicznym Vulcan.
4. Nauczyciele specjaliści ( w tym pedagog) rozpoznają aktualną sytuację ucznia i jego funkcjonowanie w środowisku rodzinnym, kontaktując się z uczniem i jego rodzicami, opracowując plan działania pomocowego, w tym z udziałem poradni pedagogiczno – psychologicznej i innych instytucji wspomagających funkcjonowanie dziecka w szkole
i środowisku lokalnym.
5. Harmonogram pracy specjalistów jest zgodny z planem zajęć ustalonym na dzień 1 września 2020r.
6. Specjaliści i wychowawcy klas, w porozumieniu z rodzicami uczniów są odpowiedzialni za udzielanie uczniom pomocy pedagogiczno–psychologicznej zgodnie z obowiązującym prawem.
7. Wszyscy nauczyciele dostosowują wymagania do potrzeb uczniów objętych w roku szkolnym 2020/2021 pomocą pedagogiczno–psychologiczną, zgodnie z zaleceniami poradni pp.
8. Rodzice/ prawni opiekunowie wspomagają swoje dzieci w nauce zdalnej przez czuwanie nad prawidłowością odrabiania prac domowych, wykonywania zadań przez dzieci, kontakty z nauczycielami.
§ 9.
Postanowienia końcowe
1. Niniejszy dokument stanowi informację dla nauczycieli, uczniów i rodziców o zasadach nauczania na odległość w wariancie „B” (hybrydowym).
2. Wariant „C” polega na uruchomieniu w systemie zdalnym nauczania wszystkich klas, łącznie z oddziałem przedszkolnym, wykorzystując opisane wyżej narzędzia. W przypadku wprowadzenia wariantu „C” niniejszy regulamin zostaje uzupełniony o zasady pracy zdalnej z uczniami pierwszego etapu edukacyjnego oraz wychowankami oddziału przedszkolnego.
3. Dyrektor szkoły przekazuje drogą elektroniczną dokument w postaci pdf nauczycielom szkoły w celu zapoznania się i przestrzegania.
4. Rodzice i uczniowie zapoznają się z Regulaminem , który dostępny jest na stronie internetowej szkoły.
5. Obowiązuje całkowity zakaz nagrywania zajęć lekcyjnych, konsultacji i spotkań prowadzonych w ramach kształcenia online.
6. Zobowiązuje się uczestników zdalnego nauczania do przestrzegania etykiety językowej
i zachowanie kultury w komunikacji z nauczycielami.
7. Wszelkie uwagi, wnioski o organizacji i przebiegu zdalnego nauczania kierować należy
z zachowaniem drogi służbowej.
8. W sprawach administracyjnych (wydawanie zaświadczeń, legitymacji, użyczenie sprzętu komputerowego, itp.) należy kontaktować się elektronicznie z sekretariatem szkoły;
adres do kontaktu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
.