Ogłoszenia

Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?

Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?

 

Szanowni  Państwo

Stanęliśmy wszyscy w obliczu wyjątkowej i niezwykłej dla nas wszystkich sytuacji związanej z epidemią i koniecznością minimalizowania zagrożenia utraty zdrowia i życia. Obecna sytuacja epidemiologiczna w Polsce może zagrozić zdrowiu obywateli. Dlatego na podstawie tzw. specustawy Minister Edukacji Narodowej przygotował rozporządzenie, które czasowo ogranicza funkcjonowanie jednostek systemu oświaty na obszarze całej Polski.

            Jednocześnie – aby zapewnić Państwa dzieciom dalszy rozwój, zdobywanie wiedzy i kompetencji – wdrożono system zdalnej pracy z uczniem.

Chcemy  zapewnić, że robimy wszystko, co możliwe, aby realizacja obowiązku szkolnego przez naszych uczniów – choć w nietypowej formie – była efektywna. W tym celu nauczyciele komunikują się codziennie z naszymi uczniami. Lekcje odbywają się w trybie pracy zdalnej, samodzielnej, grupowej (komunikator), interaktywnej.

            Codzienny kontakt z naszym uczniem i jego rodzicami jest niezwykle istotny w tym procesie – dlatego prosimy o regularne odczytywanie informacji od nauczycieli, kontrolę wpisów dziecka w komunikatorze oraz dzienniku  i pieczę nad realizacją obowiązku szkolnego dziecka.

Przypominamy, że choć sytuacja jest nietypowa - do naturalnych powinności rodzica  należy troska o rozwój własnego dziecka, w czym chętnie Państwu pomożemy.

/” 1. Zgodnie z art. 40 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:

3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć;”/

 

Doskonale rozumiemy sytuację, w której się Państwo znaleźli, gdyż – oprócz tego, że pracujemy sukcesywnie z Państwa dziećmi – jesteśmy w domach z własnymi dziećmi, które również wymagają naszej uwagi i pomocy.

Aby dzieci nie wypadły z tzw. rytmu szkolnego musimy połączyć wysiłki i stymulować ich młode umysły do systematycznego i nieustannego rozwoju.

 

 Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu, jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?

Nasza propozycja na czas zdalnej nauki (i nie tylko):

 

      1.      Ustalcie, że ta konieczność (e-nauka)  może stać się czasem nowych wyzwań  i ciekawych odkryć.

2.   Drogi Rodzicu – lekcje nie są dla Ciebie, nauczyciele dostosowują materiał do możliwości uczniów. Pomóż - jeśli chcesz, ale nie wyręczaj.

3.      Pamiętaj, że masz w domu Dziecko lub Nastolatka. Co to oznacza? Że prawie nic, co wiąże się z obowiązkiem i nakazem „świata Dorosłych” nie będzie się podobało.  NIE SZKODZI. To część nastoletniej natury i to przejściowa.

4.      To Ty jesteś Dorosły i to Ty podejmujesz decyzje.

5.      Marudzenie wpisz w harmonogram dnia i znajdź sposób na zneutralizowanie jego zasięgu (np. „kwarantanna” od gier lub telefonu – niestety jest to obecnie jedna z najbardziej pożądanych rozrywek nastolatków. Warto zatem ustalić pory korzystania (np. godzina za dobrze wykonaną pracę) i przestrzegać ustaleń.

a.      Ustalcie harmonogram dnia:

b.      budzik, czas na śniadanie i higienę,  czas na naukę; 

c.      można precyzyjnie określić działania np. otwieramy e-dziennik, czytamy informację lub wiadomości od nauczycieli, wykonujemy polecenia;

c.      warto ustalić stałe pory (umysł jest chłonny rano, stopniowo koncentracja zmniejsza się w ciągu dnia).

6.  Proszę pamiętać, że ostatecznie wrócimy do stałych zajęć szkolnych – będzie łatwiej jeśli nie przerwiemy rytmu i nie nagromadzimy zaległości.

7.  Popołudniowe przerwy i czas wolny (określcie godzinę, czas, poziom aktywności), wspólne zajęcia (coś - co robicie wspólnie i lubicie - będzie cennym czynnikiem motywacyjnym np. deser, gry planszowe, trening, czytanie, oglądanie, przytulanie – dostosujcie wybór do własnych oczekiwań J).

RODZICU NAPRAWDĘ  DUŻO ZALEŻY OD CIEBIE

I TWOJEJ POSTAWY

 

WARUNKI DO NAUKI W DOMU

Prosimy, spróbuj zapewnić swojemu dziecku:

1.      Stałe pory odrabiania lekcji.

2.      Miejsce, gdzie jest cicho i spokojnie.

3.      Przed przystąpieniem do nauki dobrze jest przygotować sobie wszystkie książki i pomoce, tak aby później nie przerywać pracy.

4.      Odrabianie lekcji warto rozpocząć od najtrudniejszego zadania.

5.      Proponujemy - rozdzielanie materiału na krótsze partie.

6.      Włączanie przerw.

7.      Ważna jest systematyczność.

8.      Konsekwencja w ustaleniach oraz wymaganiach.

9.      Nie wyręczajmy dziecka w odrabianiu lekcji.

10.  Zachęcajmy  do samodzielności.

11.  Zadbajmy o odpowiednie miejsce do nauki (stały kącik do pracy, odpowiedniej wysokości stół i krzesło, dobre oświetlenie - światło powinno padać z lewej strony; u dziecka leworęcznego – z prawej, zapewnienie ciszy i spokoju niezbędnego do prawidłowej koncentracji uwagi).

 

JEŚLI CHCESZ POMÓC DZIECKU

ZWIĘKSZYĆ MOTYWACJĘ DO NAUKI

 

1.      Podkreślaj znaczenie nauki w życiu człowieka.

2.      Powtarzaj myśl, że nauka jest celem sama w sobie.

3.      Doceniaj pracę i samodzielność.

4.      Dostrzegaj osiągnięcia dziecka.

5.      Jeśli chcesz i możesz - pomagaj, ale nie wyręczaj..

6.      Pokazuj praktyczne zastosowanie informacji.

7.      Wzbudzaj w dziecku zainteresowania wieloma dziedzinami życia.

8.      Ucz szacunku dla innych – wówczas dziecko zrozumie, że samo także na szacunek zasługuje i okaże go Tobie i Sobie.

 

SZANOWNY RODZICU

1.      Traktuj naukę dziecka jako prawo do rozwoju, ścieżkę do dobrej przyszłości, a nie przykry obowiązek, Dzieci znają Wasze zdanie o nauce i będą je powielać. Zastanów się drogi Rodzicu czy tego właśnie chcesz dla swoich dzieci.

2.      Zarządź, że wszystkie dzieci uczą się w tym samym czasie. Niech żadne wtedy nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze.

3.      Pokaż, jak bardzo cenisz rozwijanie pasji.

4.      Staraj się rozszerzać wiedzę dziecka. Daj mu okazję, żeby błysnęło w domu tym, czego się nauczyło.

5.      Naucz dziecko traktować naukę jak wyzwanie. Pokazuj mu, jak wartościowe jest robienie czegoś, czego jeszcze nigdy się nie robiło, a co wydaje się trudne.

6.      Wpajaj mu pogląd, że mądrość to coś, nad czym trzeba pracować.

7.      Chwal dziecko za prawdziwy wysiłek i upór.

8.      Nie chwal dziecka za byle co, bo zrozumie, że masz niskie oczekiwania i nie cenisz wysiłku, ale równocześnie wyraźnie i rzeczowo doceniaj trud oraz prawdziwy wysiłek.

9.      Podkreślaj sukcesy, zamiast braków.

 

Drodzy Uczniowie i Rodzice czerpcie radość z danej przestrzeni.

Czas zmian wymaga cierpliwości i kreatywności,  odkrywajcie ją  i bawcie się nią wspólnie. Na wszelkie pytania i wątpliwości chętnie odpowiemy przez e-dziennik  - zatem namawiamy i zachęcamy do kontaktu.

Z całego serca życzymy Wam i sobie owocnej współpracy!

Jesteśmy do dyspozycji.

Przypominamy:

·        Codziennie w godzinach 8:00-11:30 kontaktujemy się z uczniami za pośrednictwem klasowych grup w komunikatorze Messenger (dzieci powinny wówczas zgłaszać wątpliwości i zadawać pytania, na które na bieżąco odpowiadamy)

·        Codziennie wysyłamy za pośrednictwem dziennika elektronicznego Vulcan - poszczególnym klasom, wszystkim uczniom i ich opiekunom wiadomości zawierające temat, notatki i zadania (w zakładce – zadania domowe dla uczniów i w wiadomości do rodziców)

- treść informacji zawiera: temat, przebieg lekcji, materiały dydaktyczne, notatki i definicje, zadania do wykonania , teksty do przeczytania, linki do zajęć interaktywnych.

·        Materiały i lekcje przygotowujemy dla naszych uczniów w godzinach popołudniowych.

·        W godzinach rannych 8:00-11.30 w grupach klasowych (Messenger) wyjaśniamy wątpliwości, odpowiadamy na pytania, wykonujemy i sprawdzamy wspólnie ćwiczenia (w obrębie grupy).

·        Codziennie przez komunikator i dziennik elektroniczny a także stronę facebook informujemy naszych uczniów o zekranizowanych lekturach w TVP, przydatnych zasobach i ciekawych rozwiązaniach oraz pomysłach na efektywne spędzenie czasu w domu.

·        Proszę korzystać z owoców naszej pracy J

 

Grono pedagogiczne

Szkoły Podstawowej im. Polskiego Czerwonego Krzyża

 

w Opolnie Zdroju.

Dla Nauczyciela

 





 





ZAJĘCIA Z PROJEKTU


 

 

 

 

-->